Pappa jag vill ha en Italienare...

ja så lät det en gång..
Men sen har jag fått träffa fler italienare och bestämt mig för att det inte känns rätt:D hahaha
 
Nej men en kollega och jag hade en diskussion om att människor från västvärlden ofta kallas rasister oavsett om man har en åsikt om folk från andra länder.
Hans teori var
ett: Vi har ett antal västfolk som tyvärr har gjort saker man inte bör med andra "sorts" människor, som exempelvis HItler, slavar som fraktades från andra sidan jorden m.m. Och detta sitter kvar i resten av världen, därför kallas vi rasister så lätt.
två: Sverige har varit så snällt vad gäller invandring (bidrag, boende etc.) så att så fort vi säger emot så blir det en STOR grej. lika stor som när frankrike ville förbjuda burka och sånt i skolan. I Sverige kan det dock handla om "småsaker" som att folk vill stoppa invandringen så att det finns jobb kvar.
tre: Länder som är starka som t.ex. Norge och Danmark som säger stopp vad gäller invandringen är taskiga
fyra: Han prata om Australien som ett land som har en stark invandringspolitik (även vad gäller västvärldsfolk) och har alltid haft det, vilket gör att Australien med sin gigantiska yta och möjligheter till arbete inte kallas rasistisk, för att de har aldrig haft en snäll politik och sedan skärp till den.
 
Jag har funderat mkt på detta, då jag som Malmöbo inte känner att jag blir rättvist behandlad av människor med invandrarbakgrund.
Gränsen mellan områdena i Malmö är markant för mig, då jag ALLTID får uppleva saker som att man ropar efter mig, kollar med blickar som gör mig rädd (stirrar rent ut sagt) etc.
Jag känner mig också utsatt i mitt eget land. Och om jag säger något om detta så är jag rasist!?!
Jag drar inte alla över en kant, har kollegor och vänner från fjärrans land och jag tycker om dem lika mkt som alla andra.
 
Det är alltså okej att driva med backslickspeople, driva med koitypen, möllantyper, hippiefolk, typsvenskar med foppatofflor och husvagn, men det är inte okej att säga att man känner sig obekväm eller utsatt av invandrare?
 
Åhh denna värld... du får mig att känna mig som en typsvensk som anklagas för att vara rasist!
My name is Jannike and I want everyone in this world to feel lucky!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0